Zásady pri vybavovaní sťažností
Obec Liešťany, IČO 00318230, DIČ 2021211731
Z Á S A D Y
pri vybavovaní sťažností
v obci L I E Š Ť A N Y
Čl. 1
Účel
Tieto zásady upravujú postup obce pri vybavovaní sťažností v zmysle zákona č.9/ 2010 Zb.
Čl. 2
Vymedzenie pojmu sťažnosť
Sťažnosť je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (sťažovateľ), ktorým
- sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou obce,
- poukazuje na konkrétne nedostatky, ktorých odstránenie je v pôsobnosti obce.
Sťažnosť nie je podanie, ktoré
- má charakter dopytu, vyjadrenia názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu a nie je v ňom jednoznačne vyjadrené, ochrany akého práva sa sťažovateľ domáha,
- síce poukazuje na konkrétne nedostatky, ale riešenie týchto nedostatkov je upravené iným právnym predpisom,
- je sťažnosťou podľa osobitného predpisu,
- smeruje proti rozhodnutiu obce, vydanému v konaní podľa iného právneho predpisu.
Čl. 3
Náležitosti sťažnosti
Sťažnosť musí byť čitateľná, zrozumiteľná a musí obsahovať:
- meno, priezvisko a adresu trvalého alebo prechodného pobytu sťažovateľa, ak sťažnosť podáva fyzická osoba,
- názov, sídlo a meno a priezvisko osoby oprávnenej konať v mene právnickej osoby, ak sťažnosť podáva právnická osoba,
- vyjadrenie, proti komu smeruje,
- nedostatky, na ktoré poukazuje,
- predmet sťažnosti, čiže vyjadrenie, čoho sa sťažovateľ domáha,
- podpis sťažovateľa.
Sťažnosť, ktorá neobsahuje vyššie uvedené náležitosti, je považovaná za anonymnú
sťažnosť a podľa ustanovenia §6 ods.1 písm. a) sa nevybavuje.
Sťažnosť, ktorá obsahuje všetky náležitosti, ale chýbajú v nej niektoré informácie, potrebné na prešetrenie, obec písomne vyzve sťažovateľa, aby v lehote podľa §16 ods2. doplnil sťažnosť [vzor č.1]; inak bude sťažnosť odložená [vzor č.2] a sťažovateľ bude o tom upovedomený [vzor č.3].
Čl. 4
Podávanie sťažností
(1) Sťažnosť podaná písomne
Je sťažnosť, ktorú doručí sťažovateľ písomne, a ktorá obsahuje všetky náležitosti podľa čl. 3 týchto zásad.
(2) Sťažnosť podaná ústne do záznamu
O ústne podanej sťažnosti vyhotoví obec záznam [vzor č.4].
Záznam sa nevyhotoví, ak sťažovateľ nespolupracuje. Takáto sťažnosť sa neprijme. Záznam sa odloží [vzor č.2], ak sťažovateľ odmietne sťažnosť podpísať. Prijatie ústnych sťažností prináleží hlavnému kontrolórovi obce.
(3) Sťažnosť podaná faxom alebo e-mailom
Musí obsahovať zaručený elektronický podpis. Ak elektronický podpis neobsahuje, sťažovateľ ju do 5 pracovných dní príde potvrdiť svojim podpisom a takáto žiadosť sa považuje za písomnú žiadosť
Podanie sťažnosti sa nesmie stať podnetom ani dôvodom na vyvodzovanie dôsledkov, ktoré by sťažovateľovi spôsobili ujmu.
Informácie, ktoré obsahuje dokumentácia súvisiaca s vybavovaním sťažnosti, sa nesprístupňujú.
Ak sťažovateľ požiada o utajenie totožnosti, obec je povinná totožnosť sťažovateľa utajiť. Na prešetrenie takejto sťažnosti sa používa jej odpis a postupuje sa v súlade s §8 zákona.
Čl. 5
Prijímanie a evidencia sťažností
Obec je povinná sťažnosť prijať.
V prípade, že nie je príslušná na vybavenie sťažnosti, postúpi sťažnosť najneskôr do 10 pracovných dní príslušnému orgánu a zároveň o tom upovedomí sťažovateľa. [vzor č.5]
Ak sťažovateľ požiadal o utajenie totožnosti, sťažnosť nebude postúpená. Príslušnosť na vybavenie sa posudzuje v zmysle §11 zákona.
Ak podanie nie je sťažnosťou v zmysle zák. 9/2010 Zb., obec podanie vráti tomu, kto ho podal.
Prijatú sťažnosť obec zaeviduje v centrálnej evidencií sťažností, ktorú vedie hlavný kontrolór obce.
Centrálna evidencia sťažností obsahuje:
- dátum doručenia a dátum zapísania sťažnosti, opakovanej sťažnosti a ďalšej opakovanej sťažnosti,
- údaje podľa §5 ods.2,
- predmet sťažnosti,
- dátum pridelenia sťažnosti na prešetrenie a komu bola pridelená,
- výsledok prešetrenia sťažnosti,
- prijaté opatrenia a termíny ich splnenia,
- dátum vybavenia sťažnosti, opakovanej sťažnosti alebo odloženia ďalšej opakovanej sťažnosti,
- výsledok prekontrolovania predchádzajúcej sťažnosti alebo prešetrenia opakovanej sťažnosti,
- dátum postúpenia sťažnosti orgánu príslušnému na jej vybavenie,
- dôvody, pre ktoré obec sťažnosť odložila,
- poznámky.
Čl. 6
Prešetrovanie sťažnosti a príslušnosť
Prešetrovaním sťažnosti sa rozumie zisťovanie skutočného stavu veci a jeho súlad alebo rozpor so všeobecne záväznými predpismi a vnútornými predpismi, ako aj príčiny vzniku zistených nedostatkov a ich následky.
Vychádza sa pri tom z predmetu, bez ohľadu na sťažovateľa a toho, proti komu sťažnosť smeruje, ako aj na to, ako ju sťažovateľ označil.
Ak má sťažnosť viac bodov, prešetruje sa každý z nich. Skutočnosť, ktorá sa nedá prešetriť sa uvedie v zápisnici.
(1) Sťažnosti pri prenesenom výkone štátnej správy:
a) Týkajúce sa činnosti obecného zastupiteľstva pri prenesenom výkone štátnej správy prešetruje a vybavuje najbližší orgán štátnej správy (spravidla odvolací orgán) s kontrolnou právomocou. Ak takýto orgán nie je tak sťažnosti prešetruje a vybavuje ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu vybavovania sťažností - Úrad vlády SR.
b) Proti starostovi obce prešetruje a vybavuje najbližší orgán štátnej správy s kontrolnou právomocou (spravidla odvolací orgán). Ak takýto orgán nie je, tak sťažnosti prešetruje a vybavuje ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu vybavovania sťažností - Úrad vlády SR.
c) Proti vedúcim zamestnancom a zamestnancom obdobne ako pri samosprávnej činnosti.
(2) Sťažnosti proti samosprávnej činnosti orgánov obce a zamestnancov obce prešetruje a vybavuje:
a) Komisia verejného poriadku obecného zastupiteľstva
- proti činnosti starostu obce
- proti činnosti hlavného kontrolóra
- proti činnosti jednotlivých poslancov obecného zastupiteľstva
b) Starosta obce
- proti činnosti riaditeľa rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou
- proti odloženiu sťažnosti
- proti vybaveniu sťažnosti
c) Hlavný kontrolór obce
- proti odloženiu sťažnosti
- proti vybaveniu sťažnosti
(3) Na vybavenie opakovanej sťažnosti je príslušný orgán a zamestnanec, ktorý vybavil predchádzajúcu sťažnosť.
Každý zúčastnený na vybavení sťažnosti, komu je sťažovateľova totožnosť známa, je povinný o nej zachovať mlčanlivosť, ak o to požiadal sťažovateľ. V takomto prípade sa pri prešetrovaní sťažnosti postupuje len na základe jej odpisu, v ktorom sa neuvádza nič z toho, čo by umožňovalo identifikáciu sťažovateľa.
Sťažnosť nesmie byť pridelená na prešetrovanie a vybavenie tomu, proti komu smeruje, ani zamestnancovi v jeho riadiacej pôsobnosti.
Z prešetrovania a vybavenia sťažnosti je vylúčený
a) zamestnanec obce, ak sa zúčastnil na činnosti, ktorá je predmetom sťažnosti,
b) zamestnanec iného orgánu verejnej správy a osoba, ak sa zúčastnila na činnosti, ktorá je predmetom sťažnosti,
c) ten, o koho nepredpojatosti možno mať pochybnosti vzhľadom na jeho vzťah k sťažovateľovi, jeho zástupcovi, k zamestnancovi obce, proti ktorému sťažnosť smeruje, alebo k predmetu sťažnosti.
Osoba príslušná na vybavenie sťažnosti je povinná bezodkladne oboznámiť toho, proti komu sťažnosť smeruje, s jej obsahom v takom rozsahu a čase, aby sa jej prešetrovanie nemohlo zmariť. Zároveň mu umožní vyjadriť sa k sťažnosti, predkladať doklady, písomnosti, informácie a údaje potrebné na vybavovanie sťažnosti.
Osoba príslušná na vybavenie sťažnosti je oprávnená v nevyhnutnom rozsahu (§ 6 ods. 2 zákona o sťažnostiach) písomne vyzvať sťažovateľa na spoluprácu s poučením, že v prípade neposkytnutia spolupráce alebo jej neposkytnutia v stanovenej lehote, sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. h zákona o sťažnostiach).
Ak nemožno sťažnosť alebo jej časť prešetriť, osoba príslušná na prešetrenie sťažnosti to uvedie v zápisnici o prešetrení sťažnosti a oznámi sťažovateľovi.
Osoba príslušná na vybavenie sťažnosti vyhotoví zápisnicu o prešetrení sťažnosti [vzor č.6]
O predĺžení lehoty (§ 12 ods. 2 zákona o sťažnostiach) na vybavenie rozhoduje starosta obce. V prípadoch sťažnosti proti činnosti starostu, rozhoduje o predložení lehoty komisia verejného poriadku OZ.
Osoba príslušná na vybavenie sťažnosti odošle písomné oznámenie výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi [vzor č.7].
Čl. 7
Kontrola vybavovania sťažností
Kontrolu vybavovania sťažností v obci vykonáva v súlade s ustanovením §18d ods. 1 zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov hlavný kontrolór.
Osoba príslušná na vybavenie sťažnosti je oprávnená kontrolovať, či sa opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia.
Čl. 8
Záverečné ustanovenie
Prípady, ktoré neriešia tieto zásady, budú riešené v zmysle zákona 9/2010 Zb.
Tieto zásady nadobúdajú účinnosť dňom schválenia v obecnom zastupiteľstve .
Zásady boli schválené na ............zasadnutí Obecného zastupiteľstva Obce Liešťany dňa .......................uznesením č. ........
Vladimír Š o p o ň
starosta obce
Prílohy